Vuoksen
ylitys oli muodostunut liikenteelliseksi pullonkaulaksi Imatralla 1960-luvun
lopulla. Vanha Mansikkakosken silta oli kapea, ja ajoneuvojen korkeus oli
rajoitettu kolmeen metriin. Kaksi muuta joen ylittävää siltaa olivat
painorajoitettuja.
Mansikkakosken sillan suunnittelutyö merkitsi koko paikkakunnan
liikennejärjestelyjen uudelleenpohdintaa ja yleiskaavan tarkistamista. Sillan
läheisyyteen kaavoitettiin kaupungintalo, teollisuuslaitoksia sekä kulttuuri-
ja kauppakeskus. Lisäksi alueelle suunniteltiin tornitaloalue sekä laajoja
pientalo- ja kerrostaloalueita.
Mansikkakosken sillan suunnittelu alkoi helmikuussa 1967 ja
suunnittelutyön toteutti tekn. lis. Hannu Myllymäki TVH:n siltaosaston
toimeksiannosta. Sillan rakennustyön suoritti Oy Yleinen Insinööritoimisto Ab,
ja silta valmistui tammikuussa 1971. Liikennöinti sillalla aloitettiin
21.12.1972.
Mansikkakosken silta on 9-jänteinen, betonikantinen, teräksinen
kotelopalkkisilta. Sillan rakennuskustannukset olivat noin 12,6 miljoonaa
markkaa. Vuonna 1974 Mansikkakosken silta valittiin vuoden
rakennusinsinöörityöksi.