Mansikkakosken silta (1971)

Vuoksen ylitys oli muodostunut liikenteelliseksi pullonkaulaksi Imatralla 1960-luvun lopulla. Vanha Mansikkakosken silta oli kapea, ja ajoneuvojen korkeus oli rajoitettu kolmeen metriin. Kaksi muuta joen ylittävää siltaa olivat painorajoitettuja.

Mansikkakosken sillan suunnittelutyö merkitsi koko paikkakunnan liikennejärjestelyjen uudelleenpohdintaa ja yleiskaavan tarkistamista. Sillan läheisyyteen kaavoitettiin kaupungintalo, teollisuuslaitoksia sekä kulttuuri- ja kauppakeskus. Lisäksi alueelle suunniteltiin tornitaloalue sekä laajoja pientalo- ja kerrostaloalueita.

Mansikkakosken sillan suunnittelu alkoi helmikuussa 1967 ja suunnittelutyön toteutti tekn. lis. Hannu Myllymäki TVH:n siltaosaston toimeksiannosta. Sillan rakennustyön suoritti Oy Yleinen Insinööritoimisto Ab, ja silta valmistui tammikuussa 1971. Liikennöinti sillalla aloitettiin 21.12.1972.

Mansikkakosken silta on 9-jänteinen, betonikantinen, teräksinen kotelopalkkisilta. Sillan rakennuskustannukset olivat noin 12,6 miljoonaa markkaa. Vuonna 1974 Mansikkakosken silta valittiin vuoden rakennusinsinöörityöksi.

 Edellinen  Seuraava
 
  Etelä-Karjala-instituutin Vuoksi-projektia ovat rahoittaneet
Etelä-Suomen lääninhallitus, Euroopan Sosiaalirahasto
(ESR) ja Lappeenrannan kaupunki.