Taiteilija Aimo Kanerva oli Imatralla vuosina 1945 ja 1946. Hän maalasi
tuolloin kaksi Imatran taidemuseon kokoelmiin kuuluvaa teosta: Niskakoski ja
Niskalampi. Suomalaiset tuntevat Kanervan erityisesti hänen maalaamistaan
maisemista. Suhdettaan maisemaan hän kuvasi omin sanoin seuraavasti: ”Maisemassa
on vasta silloin oikea tuntu, kun – vaikka siinä ei olekaan ihmisiä – ihminen
tuntee maiseman omakseen, on siinä mukana.” Suomalaisessa luonnossa
häntä kiehtoi erityisesti sen ankaruus ja karuus.
Kanerva peri rakkauden taiteeseen lapsuudenkodistaan, sillä hänen isänsä
harrasti taidekauppaa. Isä osti maalauksia Helsingistä ja myi niitä edelleen
Viipurissa. Hän välitti pääasiassa modernia suomalaista taidetta. Etenkin
Ilmari Aallon ja Tyko Sallisen maalaukset tekivät Kanervaan suuren vaikutuksen.
Taideopinnot Kanerva aloitti Helsingissä 1930-luvulla. Talvisodan
vaikean haavoittumisen jälkeen Kanerva työskenteli jatkosodassa
hallinnollisissa tehtävissä, mikä mahdollisti myös ajoittaisen maalaamisen.
Sodan jälkeen Kanerva pysyi kotimaassa maalaamassa, vaikka häntä kehotettiin
useaan otteeseen lähtemään ulkomaille jatkamaan taideopintojaan.
Kanervan maalauksille on tyypillistä voimakas tunnelataus. Tämän voi
todeta myös Niskakoskea
esittävästä maalauksesta. Tunne tulee ennen kaikkea esille voimallisessa
värien käytössä. Vaikka maalauksen värimaailma on suhteellisen niukka ja
yleisilmeeltään musta-harmaavoittoinen, korostuvat siinä sinisen ja punaisen
sävyt voimakkaina. Joen silhuetti on helppo hahmottaa maalauksesta.