Imatran Voima Oy rakensi Tornan sillan 1940-luvulla osana Tainionkosken
voimalan kulkujärjestelyjä. Silta sijaitsi aivan voimalan yläpuolella ja
sen kautta kulki voimalan vesialtaan ylittävä liikenne.
Silta rakennettiin 215 metriä pitkäksi palkkisillaksi, jonka kummankin
palkkijänteen päällä oli kaari. Sillan länsipäätä jatkettiin vielä 35 metrin
pituisella laattapalkkisillalla 1980-luvulla.
Tornan sillan keveän rakenteen ja kapeuden vuoksi sitä alettiin pitää
riittämättömänä Imatran kaupunkiliikenteelle 1990-luvulla. Alkuvuodesta 1998
Imatran kaupunki osti Imatran Voimalta sillan kansirakenteen ja aloitti
suunnitelmat vanhan siltarakenteen korvaamisesta uudella.
Korjaustyöt alkoivat kesällä1998. Keskiviikkoaamuna 5.8.1998 työt
kuitenkin keskeytyivät kohtalokkaaseen onnettomuuteen, kun purettavana ollut
itäpuolinen palkkisilta sortui. Kolme työmiestä joutui vedenvaraan, ja yksi
heistä hukkui. Onnettomuudessa vältyttiin täpärästi vieläkin vakavammilta
vahingoilta ja Onnettomuustutkintakeskus luokitteli sillan sortumisen
suuronnettomuuden vaaratilanteeksi. Mikäli romahtanut siltarakenne olisi
rikkonut itärannalla olevan ylisyöksypadon, olisi se pahimmillaan aiheuttanut
hallitsemattoman vedenpurkauksen Saimaasta
Tainionkosken voimalaitoksen ohi. Tällöin Imatrankosken
voimalaitos olisi Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan pystynyt estämään
vedenpinnan rajun nousun avaamalla kaikki patoluukut täysin auki ja
juoksuttamalla vettä täydellä teholla voimalaitoksen läpi. Näin käydessä koko
Saimaan vedenpinta olisi saattanut laskea jopa 5 metriä.