Tornan siltatyömaaonnettomuus

Imatran Voima Oy rakensi Tornan sillan 1940-luvulla osana Tainionkosken voimalan kulkujärjestelyjä. Silta sijaitsi aivan voimalan yläpuolella ja sen kautta kulki voimalan vesialtaan ylittävä liikenne.

Silta rakennettiin 215 metriä pitkäksi palkkisillaksi, jonka kummankin palkkijänteen päällä oli kaari. Sillan länsipäätä jatkettiin vielä 35 metrin pituisella laattapalkkisillalla 1980-luvulla.

Tornan sillan keveän rakenteen ja kapeuden vuoksi sitä alettiin pitää riittämättömänä Imatran kaupunkiliikenteelle 1990-luvulla. Alkuvuodesta 1998 Imatran kaupunki osti Imatran Voimalta sillan kansirakenteen ja aloitti suunnitelmat vanhan siltarakenteen korvaamisesta uudella.

Korjaustyöt alkoivat kesällä1998. Keskiviikkoaamuna 5.8.1998 työt kuitenkin keskeytyivät kohtalokkaaseen onnettomuuteen, kun purettavana ollut itäpuolinen palkkisilta sortui. Kolme työmiestä joutui vedenvaraan, ja yksi heistä hukkui. Onnettomuudessa vältyttiin täpärästi vieläkin vakavammilta vahingoilta ja Onnettomuustutkintakeskus luokitteli sillan sortumisen suuronnettomuuden vaaratilanteeksi. Mikäli romahtanut siltarakenne olisi rikkonut itärannalla olevan ylisyöksypadon, olisi se pahimmillaan aiheuttanut hallitsemattoman vedenpurkauksen Saimaasta Tainionkosken voimalaitoksen ohi. Tällöin Imatrankosken voimalaitos olisi Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan pystynyt estämään vedenpinnan rajun nousun avaamalla kaikki patoluukut täysin auki ja juoksuttamalla vettä täydellä teholla voimalaitoksen läpi. Näin käydessä koko Saimaan vedenpinta olisi saattanut laskea jopa 5 metriä.

 Edellinen  Seuraava
 
  Etelä-Karjala-instituutin Vuoksi-projektia ovat rahoittaneet Etelä-Suomen lääninhallitus, Euroopan Sosiaalirahasto (ESR),
Imatran kaupunki ja Lappeenrannan kaupunki.