Imatran
kosken kansallismaiseman uusimpana matkailuvalttina on
vaijeriliukumahdollisuus kosken yli. Imatra Express -nimellä tunnettu
vaijeriliuku on moderni versio Suomen vanhimman matkailunähtävyyden
ylityshistoriassa. Vaijeriliu’un esikuvana on ollut vuonna 1872 rakennettu köysirata
korilaitteineen, jota pitkin kuohuva koski oli mahdollista ylittää ennen Imatrankosken
sillan rakentamista. Tuolloin tekniikka oli kuitenkin alkeellista, ja
tapaturmia sekä uhkatilanteita sattui useasti ennen kuin köysirata purettiin
lopullisesti vuonna 1883.
Köysiradan ohella kuohuvan kosken hurjapäisiä ylityksiä on suoritettu
myös vaijereiden avulla jo aikaisemminkin. Muun muassa nuorallakävelijät
Rudolf Blond, Antero Langsröm ja Ladislav Kaiser ovat ylittäneet kosken
tasapainoilemalla vaijeria pitkin. Vuonna 1905 ruotsalainen sirkustaiteilija
Jonas A. Nyberg jopa anoi lupaa ajaa polkupyörällään nuoraa pitkin Imatran
kosken yli. Lupaa ei kuitenkaan myönnetty.
Nykyisin köysiradan ja korin tilalla ovat valjaat, ja erikoisvaijereiden
avulla tapahtuva liuku suoritetaan tarkkojen turvallisuusnäkökohtien ja
lupaehtojen mukaisesti. Imatrankosken uoman ylittävästä vaijeriliu’usta vastaa
Taikuri ja Teräsmies -niminen elämysmatkailuyritys. Kymmenen metrin
korkeudessa suoritettavaa ja 128 metriä pitkää vaijeriliukua voi kokeilla koskinäytösten
yhteydessä ja myös kosken ollessa kuivana. Vaijeriliukumahdollisuuden
toivotaan piristävän Imatran kosken ainutlaatuisen ympäristön matkailua ja
tuovan lisää katsojia myös koskinäytöksiin. Imatra Expressin avajaisia
vietettiin lauantaina 27.5.2006. Kosken pauhun säestämän avausliu’un suoritti
vuorikiipeilijä Veikka Gustafsson.