Imatran
kosken ylittävä köysirata oli yksi näyttävimpiä ja uskaliaimpia
turistien viihdyttämiseksi rakennettuja laitteita. Ensimmäinen
”virallinen” joenylitys köysirataa pitkin tapahtui 13.7.1872. Viipurin
konepaja oli asentanut 50 metriä pitkän ja 3 tuumaa paksun teräsköyden
kosken uoman yli. Laite toimi käsikäyttöisellä väkipyörällä. Köyttä
pitkin kulki kori, joka painoi 1000 kg. Korin kyytiin mahtui vain
muutama ihminen kerrallaan. Painava kori korvattiin myöhemmin
keveämmällä rottinkikorilla. Matka kosken ylitse maksoi 2 markkaa.
Köysiradasta tuli itsessään merkittävä nähtävyys, joka muistettiin
mainita kaikissa matkakertomuksissa ja mainoksissa. Köysiradan rakenteet
eivät kuitenkaan kestäneet käytön ja ilmaston kulutusta, ja
kannatinpilarit sortuivat vuonna 1883. Tämän jälkeen köysirata purettiin.