Imatrankosken köysirata 1872-1883

Imatran kosken ylittävä köysirata oli yksi näyttävimpiä ja uskaliaimpia turistien viihdyttämiseksi rakennettuja laitteita. Ensimmäinen ”virallinen” joenylitys köysirataa pitkin tapahtui 13.7.1872. Viipurin konepaja oli asentanut 50 metriä pitkän ja 3 tuumaa paksun teräsköyden kosken uoman yli. Laite toimi käsikäyttöisellä väkipyörällä. Köyttä pitkin kulki kori, joka painoi 1000 kg. Korin kyytiin mahtui vain muutama ihminen kerrallaan. Painava kori korvattiin myöhemmin keveämmällä rottinkikorilla. Matka kosken ylitse maksoi 2 markkaa.

Köysiradasta tuli itsessään merkittävä nähtävyys, joka muistettiin mainita kaikissa matkakertomuksissa ja mainoksissa. Köysiradan rakenteet eivät kuitenkaan kestäneet käytön ja ilmaston kulutusta, ja kannatinpilarit sortuivat vuonna 1883. Tämän jälkeen köysirata purettiin.

 Edellinen  Seuraava
 
  Etelä-Karjala-instituutin Vuoksi-projektia ovat rahoittaneet
Etelä-Suomen lääninhallitus, Euroopan Sosiaalirahasto
(ESR) ja Lappeenrannan kaupunki.