Imatran kosken ylittävää siltaa suunniteltiin ensimmäisen kerran jo
1860-luvulla. Vaikka Vuoksen ylittämistä pidettiin hyvin vaikeana haasteena,
koettiin sillan rakentaminen välttämättömäksi Vuoksen jokilaakson
liikennemäärien kasvaessa. Erityisesti rautatieverkoston laajeneminen ja
Jääsken rautatiesillan valmistuminen toimivat herätteinä
Imatrankosken sillan toteuttamiselle.
Rakennussuunnitelmat laadittiin 33,3 metriä pitkälle, 7 metriä leveälle
ja 11,5 metriä veden yläpuolella olevalle rautasillalle. Rautaosien
valmistajaksi valittiin suomalainen Kone- ja Siltarakennus. Siltaa
rakennettiin vuosina 1891 – 93, ja valmistuessaan sillasta tuli merkittävä
nähtävyys Imatralle.
Imatrankosken siltaa pidettiin oman aikansa mullistavana teknologisena
saavutuksena, sillä se valaistiin sähköllä vuonna 1904. Monet
kansallisromanttisen ajan taitelijoista, kuten
Akseli Gallen-Kallela tai Zacharias Topelius eivät kuitenkaan halunneet
nähdä Suomen tulevaisuutta pelkästään teollis-teknisessä kehityksessä, vaan
kokivat sillan lähinnä ilmaisuksi ihmisen herruudesta luontoa kohtaan.
Silta peruskorjattiin ja vahvistettiin 1970-luvun lopulla, jolloin sen
arkkitehtuurinen ulkoasu muuttui perusteellisesti. Silta on yhä edelleen
tärkeä matkailuvaltti
koskinäytösten yhteydessä. Virran voima ja talvinen jäätyminen
ovat kuitenkin heikentäneet sillan perusteita niin, että sen korjaaminen on
ollut keskustelunaiheena 2000-luvun alkupuolella.