Antrean Kuorekoskeen vuonna 1891 valmistunut rautatiesilta oli yksi oman
aikansa merkittävimmistä suomalaisista liikennerakennelmista. Silta oli
tärkeä osa Karjalan rataa, joka oli puolestaan eräs keskeisimmistä
Karjalankannaksen alueen kehityshankkeista 1800-luvun lopulla. Karjalan
radan rakentaminen oli valtava ponnistus, johon osallistui suurimmillaan
jopa 6000 ihmistä.
Radan sijoittamisesta käytiin pitkä väittely. Erityisesti erimielisyyttä
syntyi siitä, missä kohtaa Viipurista pohjoiseen kulkevan rautatien tuli
ylittää Vuoksi. Senaatin asettama rautatiekomitea selvitti asiaa, ja
lopulta valinta tehtiin Jääsken kirkon ja Antrean välillä.
Komiteamietintöjen
perusteella todettiin, että Antrean rata tulisi palvelemaan
kokonaistaloudellisimmin koko Vuoksen jokilaakson aluetta. Tärkeänä
vaikuttimena oli myös se, että Karjalan kannaksen alueet haluttiin
liittää aiempaa tiiviimmin suomalaisen yhteiskunnan piiriin Antrean
kohdalle tehtävän ratalinjauksen avulla. Radan valmistelutyössä mukana
ollut professori Ernst Gustaf Palmen esittikin tuolloin, että ”Alisen
Vuoksen ympärillä olevista pitäjistä, jotka ovat viljelyksen vanhimpia
pesiä Suomenmaassa, mutta joitten yhteys Suomen kanssa on kovin
vaillinainen, olisi Jääsken kautta kulkeva rata liian kaukana, mutta
Antrean Kuorekosken yli johdettu rata tulisi voimakkaaksi yhdyssiteeksi,
joka liittäisi ne isänmaan muihin osiin.”
Antrean sillan rakentaminen oli teknisesti erittäin haastavaa, koska
hietainen maaperä osoittautui sillan kohdalla pettävän heikoksi. Niinpä
sillan edellyttämien kaivantojen ja perustusten tekemisessä sovellettiin
ensimmäistä kertaa Suomessa niin kutsuttua ”uppokaivomenetelmää”. Siinä
läpimitaltaan 4,5 metrinen, graniitista oleva torvimainen kaivon kehä
muurattiin maahan. Valtaisan painava kehä painui itsestään pehmeään
Vuoksen jokilaakson maaperään, koska kehän alasyrjää suipennettiin niin,
että se muodosti eräänlaisen leikkaavan terän.
Kaivomainen kehä asettui aloilleen kohdatessaan kovan maaperän noin 5-6
metrin syvyydessä. Tämän jälkeen kaivo tyhjennettiin hiekasta sekä
muusta maaperästä ja sen sisälle valettiin betonilattia. Kaivojen
upotustyö kesti yhteensä yli 6 kuukautta, ja koko muuraustyö valmistui
kesällä 1891. Seuraavana talvena sillalle asennettiin rautapalkkiset
elementit. Vuoksen kova virtaus ja jäälautat häiritsivät rakennustöitä.
Valmistuessaan silta muodostui kahdesta 64,5 metriä pitkästä
rautapalkkimoduulista, jotka liitettiin toisiinsa sillan keskelle
rakennetun 30 metriä pitkän levynkannattajan avulla. Antrean sillasta
tuli nopeasti kuuluisa nähtävyys, joka kirjattiin matkaoppaisiin ja
lehtiin. Sillan rakennusvaiheita esiteltiin tarkasti myös oman aikansa
teknisiä saavutuksia käsittelevissä julkaisuissa.
Antreasta kehittyi sillan ansiosta vilkas risteysasema, josta liikenne
kulki Viipuriin, Imatralle ja Sortavalaan. Sotien aikana Kuorekosken
siltaa ja Antrean rautatieaseman seutua pommitettiin rajusti. Silta
tuhoutui, kun vetäytyvät venäläisjoukot räjäyttivät sen kesällä 1941.
Suomalaiset kuitenkin rakensivat pian paikalle tilapäisen puurakenteisen
sillan, jotta junat pääsivät kulkemaan Karjalan radalla.
Nykyisin Kuorekosken kohdalla on käytössä uusi venäläisten rakentama
aiempaa korkeampirakenteinen terässilta.