Vuoksen
ylittäminen tapahtui ennen siltojen rakentamista lautoilla. Vanhan
kulkureitin varrella sijainneen Jääsken kirkon kohdalla on tutkimusten
mukaan ollut lautta jo vuonna 1626.
Vuoksen ylittäminen lautalla oli Jääsken kirkolla toisinaan hankalaa.
Talvisin Vuoksen virta jäätyi niin hyvin, ettei lossia edes tarvittu,
mutta erityisesti jäidenlähdön aikaan ylittäminen saattoi olla
mahdotonta pitkiäkin aikoja. Lisäksi virran yltyminen keskeytti välillä
liikenteen. Kuntalaiset alkoivatkin vaatia siltaa ylityspaikalle.
Paikalle alettiin suunnitella siltaa 1860-luvulla rautatieliikenteen
kehittyessä keskeiseksi liikennemuodoksi. Teräksinen 153 metriä pitkä
rautatiesilta valmistui Tie- ja Vesirakennusten ylihallituksen
alaisuudessa Jääsken kirkolle vuonna 1885.
Silta oli aikanaan Suomen suurin. Sen tekniset osat ja rautaiset jänteet
tilattiin ulkomailta. Sillan valmistuminen mahdollisti
liikenneyhteyksien kehittämisen Vuoksen jokilaaksossa. Talvisodan
jälkeen Jääski luovutettiin Neuvostoliitolle, ja jatkosodan aikaan
vuonna 1941 neuvostojoukot tuhosivat sillan.