Vuoksi laski Käkisalmessa Laatokkaan
myös Pärnänjoen kautta. Tämä kaupungin pohjoispuolen laskuhaara oli
tosin vaatimaton verrattuna eteläpuoliseen Linnakoskeen. Pärnänjoen yli
kulki silta, jolta avautuvaa maisemaa Zacharias Topelius ihannoi vuonna
1845: ”Pärnän sillalta on verrattoman kaunis näköala lukuisille
pienille saarille, jotka heittävät varjonsa levottomasti kiitäville
kristallinkirkkaille laineille. Vain käkisalmelaisilla on onni usein
päästä käymään tällä paikalla, johon satakielikin on rakastunut.”
Topeliuksen kuvauksen aikoihin silta oli vaatimaton puusilta, joka oli
rakennettava uudelleen 1850-luvun alussa. Vuonna 1852 sillan
rakennusurakasta pidettiin kaksi huutokauppaa, mutta kukaan ei halunnut
ryhtyä sillan rakentajaksi. Lopulta varsinainen työ jaettiin Käkisalmen
kaupungin, Käkisalmen maalaiskunnan ja Hiitolan kunnan kesken.
Käkisalmen kaupunki lainasi sillan rakentamista varten 635 ruplaa Suomen
pankinhypoteekkirahastosta.
Pärnän silta oli suhteellisen helppo rakentaa, sillä Vuoksen virtaus oli
kyseisellä paikalla vaatimaton, eivätkä tulvat ja jäät muodostuneet
erityisiksi rasitteiksi. Silta oli tärkeä solmukohta Käkisalmesta
pohjoiseen suuntautuvan liikenteen kannalta. Muun muassa taitelija Pehr
Adolf Kruskopf on ikuistanut tuotannossaan Pärnän sillan.