Suomen taiteen kultakauden mestarina tunnettu Akseli Gallen-Kallela tuli
Imatralle yhdessä ystäviensä Louis Sparren ja Albert Edelfeltin kanssa
tammikuussa vuonna 1893. Imatra-yhtiö oli kutsunut taitelijoita ja
tiedotusvälineiden edustajia Imatran
koskella järjestettävään valonäytökseen, jossa koski valaistiin
ensimmäistä kertaa sähköllä. Näytöksen tarkoituksena oli edistää alueen
matkailua.
Gallen-Kallela maalasi Imatran koskesta useita realistisia näkymiä.
Maalauksista suurin, Imatra talvella, ostettiin vuonna 1894 Suomen
taideyhdistyksen kokoelmiin 2000 markalla. Imatra talvella -teoksessa
Vuoksen ylittävä silta siintää joesta nousevan usvan takaa aivan
vasemmassa yläkulmassa, eikä sähkövalaistuksesta näy jälkeäkään.
Taiteilija Gallen-Kallela ei nähnytkään Suomen tulevaisuutta
tehdashalleissa eikä sähkölampuissa, vaan tarkasteli luontoa pikemminkin
runollisista lähtökohdista. Myös aidon erämaan puuttuminen Imatralta ja
Vuoksen varrelta tuotti taiteilijalle pettymyksen. ”Koski on
kaunis, mutta siihen kyllästyy pian”, kirjoitti Gallen-Kallela.