Tainionkosken
alapuolella sijaitsevassa Siitolassa kulki keskeinen liikennereitti. Paikalle
rakennettiin puinen silta jo 1700-luvun alkupuolella. Se kuitenkin romahti
vuosisadan loppupuolella, eikä sitä enää korjattu, vaan liikenne järjestettiin
lautalla aina Imatrankosken
sillan valmistumiseen asti vuonna 1893.
Vuoksen yläjuoksun kova virtaus, kelirikko-olosuhteet ja ajoittaiset
myrskyt vaikeuttivat lähes jatkuvasti lauttaliikenteen järjestämistä.
Jokilaakson yhteisö joutuikin tekemään kompromisseja lautan suuren koon ja
ketteryyden välillä, jotta esimerkiksi karjan ja vaunujen kuljettaminen olisi
ollut mahdollista.
Myös lukuisat sodat ja taistelut, sotavoimien toimeenpanema ryöstely
sekä toimeentulo-ongelmat hankaloittivat pysyvän tieliikenteen ylläpitämistä
paikallisin voimin. Niinpä Siitolan sillan romahdettua paikalle rakennetun
lossin kunnossapito järjestettiin veloittamalla ylikulkijoita. Vuoksen
ylittäjien ansiosta Siitolan lauttarannassa sijainnut kestikievari menestyi
myös erittäin hyvin. Kestikievarin ympärille kehittyi kauppapaikka, jonne
ilmestyi matkalaisten ohella muitakin ihmisiä kuluttamaan aikaansa.