Siitolan silta ja lossi

Tainionkosken alapuolella sijaitsevassa Siitolassa kulki keskeinen liikennereitti. Paikalle rakennettiin puinen silta jo 1700-luvun alkupuolella. Se kuitenkin romahti vuosisadan loppupuolella, eikä sitä enää korjattu, vaan liikenne järjestettiin lautalla aina Imatrankosken sillan valmistumiseen asti vuonna 1893.

Vuoksen yläjuoksun kova virtaus, kelirikko-olosuhteet ja ajoittaiset myrskyt vaikeuttivat lähes jatkuvasti lauttaliikenteen järjestämistä. Jokilaakson yhteisö joutuikin tekemään kompromisseja lautan suuren koon ja ketteryyden välillä, jotta esimerkiksi karjan ja vaunujen kuljettaminen olisi ollut mahdollista.

Myös lukuisat sodat ja taistelut, sotavoimien toimeenpanema ryöstely sekä toimeentulo-ongelmat hankaloittivat pysyvän tieliikenteen ylläpitämistä paikallisin voimin. Niinpä Siitolan sillan romahdettua paikalle rakennetun lossin kunnossapito järjestettiin veloittamalla ylikulkijoita. Vuoksen ylittäjien ansiosta Siitolan lauttarannassa sijainnut kestikievari menestyi myös erittäin hyvin. Kestikievarin ympärille kehittyi kauppapaikka, jonne ilmestyi matkalaisten ohella muitakin ihmisiä kuluttamaan aikaansa.

 

 Edellinen  Seuraava
 
  Etelä-Karjala-instituutin Vuoksi-projektia ovat rahoittaneet
Etelä-Suomen lääninhallitus, Euroopan Sosiaalirahasto
(ESR) ja Lappeenrannan kaupunki.