Maisemien ja jokilaaksojen mestarillisena kuvaajana tunnettu Viktor
Westerholm tuli Imatralle vuonna 1912. Vaikka Westerholm oli tunnettu
jokilaaksojen maalaaja, ei hän ollut ikuistanut Vuoksen kuuluisia koskia
aiemmin.
Suurikokoinen tilaustyö ”Enso i juni” valmistui, mutta Westerholm ei
ollut tyytyväinen. Hänen mielestään kesäinen koski oli yksitoikkoinen ja
ikuisesti samalla tavoin virtaava. Westerholm olisikin mieluummin
maalannut kosken talvisaikaan.
Myöhemmin syksyllä 1912 Westerholm sai mahdollisuuden talvisen kosken
kuvaamiseen. Vallinkoskeen
suunniteltiin tuolloin voimalaitosta, ja luonnontilainen koski haluttiin
ikuistaa pysyvästi. Westerholm saapui Vallinkoskelle joulukuussa 1912
pakkasen, pyryn ja myrskyisän sään keskelle. Hän piti talvisen kosken
kuvaamista haasteellisena tehtävänä. Westerholm pohti myös kosken
luonnetta ja sitä, millä tavoin eri tyylisuuntia edustavat taiteilijat
koskea kuvasivat.
Koska Westerholmista oli tärkeää nähdä koski luonnontilassa ennen
maalaamista, hän palasi Vallinkosken alueelle vielä vuonna 1914.
Vallinkoskea esittävistä maalauksista suurin, vuonna 1913 valmistunut
teos, kuuluu nykyisin Valtion taidemuseon kokoelmiin.