Sekä Berndt Lindholm että Hjalmar Munsterhjelm opiskelivat
maisemamaalausta Düsseldorfissa Saksassa 1860-luvulla. Munsterhjelm
vieraili Imatralla 1870-luvun alussa julkaisten matkansa jälkeen sarjan
piirustuksia, jotka sisältävät kuva-aiheita Imatran lähiympäristöstä.
Munsterhjelmin laatima Album d´Imatra -kansio sisältää kuvan muun muassa Vallinkoskesta.
Munsterhjelmin harmaan vaaleat ja kylmänkauniin harmaanvihreät sekä
vaaleansiniset teokset vaikuttivat myöhemmin useiden muiden
taiteilijoiden tuotantoon. Siirryttyään Pariisiin 1880-luvulla
Munsterhjelm ei kuitenkaan enää maalannut Vuoksi-aiheisia teoksia.
Berndt Lindholm oli Munsterhjelmin tavoin düsseldorfilaisen
maisemamaalauskoulukunnan kasvatteja. Lindholmin työt edustivat uran
alkuvaiheessa tyypillistä romanttista maisemamaalausta. Vuosina 1868–70
ja 1873–76 Lindholm jatkoi opintojaan Pariisissa ja mieltyi siellä
välittömämpään ranskalaiseen tapaan maalata maisemia ja kuvata valoa
sekä ilmaa.
Vuonna 1872 Lindholm sai valmiiksi suuren Vallinkoski -taulunsa, joka on
tänä päivänä sijoitettu Valtioneuvoston juhlahuoneistoon. Taulussa koski
on voimissaan ja kosken rannoilla näkyy ihmishahmoja voimakkaan
luonnonilmiön korostajina.
Suomalainen taideyleisö ei täysin hyväksynyt Lindholmin maalaustyylin
vaihtumista ja pariisilaistyylistä värien käyttöä. Aikaa myöten Lindholm
palasikin takaisin romanttisempaan tapaan kuvata maisemaa. Hän kuvitti
Zacharias Topeliuksen Matkustus Suomessa -teoksen, johon ikuistettiin
suomalaisia maisemia romantiikan hengessä. Lindholm teki teokseen 10
kuvaa, joista Imatrankoski, Imatra, Putouksen alku ja Lohipato Wuoksessa
(yhdessä Adolf von Beckerin kanssa) kuvasivat Vuoksen jokilaaksoa.