Vuoksi
oli ylitetty Sakkolan pitäjässä jo 1800-luvun alusta lähtien Kotilammen
eteläpäässä sijainnutta puusiltaa pitkin. Puusilta korvattiin vuonna
1827 kiviholvisillalla. Vuoksen uoman laajennusoperaatioiden aiheuttama
voimakas virta sai kuitenkin aikaan huomattavan eroosion, joka rapautti
sillan rakenteita. Niinpä kiviholvisilta jouduttiin lopulta purkamaan.
Senaatti antoi rakennusluvan uudelle sillalle vuonna 1870. Sillan
rakennustyöt aloitettiin vuonna 1874, mutta ne lopetettiin
kannattamattomina, koska Vuoksen virran suuri nopeus vaikeutti niin
paljon telinepaalujen ja virtapilarien perustamistöitä.
Seuraavaksi Tie- ja Vesikulkulaitoksen ylihallitus antoi uuden
toimeksiannon sillan rakentamisesta. Suunnittelutyön tuloksena
päätettiin, että silta rakennettaisiin Kiviniemenkosken kapeimpaan
kohtaan, 300 metriä alavirtaan entisen sillan paikalta. Sillan
jännemitaksi tuli 74,8 metriä. Kiviniemen sillan rakennustyöt alkoivat
talvella 1876 ja liikenteeseen silta otettiin keväällä 1878. Sillan
kustannukset olivat 139 000 silloista markkaa.
Suomalaiset räjäyttivät Kiviniemen sillan talvisodan aikana. Venäläiset
kuitenkin rakensivat paikalle välirauhan aikana teräksisen ”sotasillan”,
mutta räjäyttivät sen itse kesällä 1941 suomalaisten hyökkäyksen
edetessä Kiviniemeen. Jatkosodan aikana suomalaiset rakensivat paikalle
väliaikaisen rautatiesillan, joka tuhoutui kesällä 1944. Nykyisin
paikalla on venäläisten rakentama teräksinen ristikkosilta.