Kiviniemen silta

Vuoksi oli ylitetty Sakkolan pitäjässä jo 1800-luvun alusta lähtien Kotilammen eteläpäässä sijainnutta puusiltaa pitkin. Puusilta korvattiin vuonna 1827 kiviholvisillalla. Vuoksen uoman laajennusoperaatioiden aiheuttama voimakas virta sai kuitenkin aikaan huomattavan eroosion, joka rapautti sillan rakenteita. Niinpä kiviholvisilta jouduttiin lopulta purkamaan.

Senaatti antoi rakennusluvan uudelle sillalle vuonna 1870. Sillan rakennustyöt aloitettiin vuonna 1874, mutta ne lopetettiin kannattamattomina, koska Vuoksen virran suuri nopeus vaikeutti niin paljon telinepaalujen ja virtapilarien perustamistöitä.

Seuraavaksi Tie- ja Vesikulkulaitoksen ylihallitus antoi uuden toimeksiannon sillan rakentamisesta. Suunnittelutyön tuloksena päätettiin, että silta rakennettaisiin Kiviniemenkosken kapeimpaan kohtaan, 300 metriä alavirtaan entisen sillan paikalta. Sillan jännemitaksi tuli 74,8 metriä. Kiviniemen sillan rakennustyöt alkoivat talvella 1876 ja liikenteeseen silta otettiin keväällä 1878. Sillan kustannukset olivat 139 000 silloista markkaa.

Suomalaiset räjäyttivät Kiviniemen sillan talvisodan aikana. Venäläiset kuitenkin rakensivat paikalle välirauhan aikana teräksisen ”sotasillan”, mutta räjäyttivät sen itse kesällä 1941 suomalaisten hyökkäyksen edetessä Kiviniemeen. Jatkosodan aikana suomalaiset rakensivat paikalle väliaikaisen rautatiesillan, joka tuhoutui kesällä 1944. Nykyisin paikalla on venäläisten rakentama teräksinen ristikkosilta.

 Edellinen  Seuraava
 
  Etelä-Karjala-instituutin Vuoksi-projektia ovat rahoittaneet
Etelä-Suomen lääninhallitus, Euroopan Sosiaalirahasto
(ESR) ja Lappeenrannan kaupunki.