Mikko Oinosen maisematuotannossa keskeiseksi muodostui Vallinkosken
kuvaaminen. Hän matkusti Imatran seudulle ensimmäisen kerran vuonna
1938. Tuolloin Imatran
koski oli jo valjastettu ja ensimmäisen maailmansodan keskeyttämää
Vallinkosken hyödyntämistä suunniteltiin jatkettavaksi.
Oinosen maalauksille oli tyypillistä veden ja vihreän luonnon
kuvaaminen. Hän oli tavannut uutta maalaustyyliä edustavan Magnus
Enckelin Pariisissa 1914 ja liittynyt niin kutsuttuun Septem-ryhmään.
Ryhmälle oli tyypillistä, että sen piirissä keskityttiin soveltamaan
rohkeasti sateenkaaren värejä sekä uusimpressionistisia väriteorioita
käytäntöön. Kansallisten erikoispiirteiden korostaminen jätettiin
puolestaan syrjään.
Vaikka Oinonen edustikin suomalaisessa taiteessa uutta, niin sanottua
puhtaan paletin kautta, liittyi hän aiheidensa puolesta vanhempaan
Karjalan kuvaamisen traditioon.