Vuonna 1893 Ateljer Apollon omistaja K.E. Ståhlberg lähetti Into Konrad Inhan
(oikealta nimeltään Nyström) valokuvaamaan Etelä-Karjalaa. Inhan reitti kulki
tuolloin Viipurista Saimaan kanavaa pitkin Lappeenrantaan. Lappeenrannasta
matka jatkui Imatralle polkupyörällä ja sieltä edelleen Vuoksen vartta
Käkisalmeen. Matkan kuvaus ilmestyi vuonna 1909 Suomen maisemia -teoksessa.
Osa kuvista julkaistiin myös vuosina 1895–96 ilmestyneessä teoksessa Suomi
kuvissa.
Matkalla Imatralle Inha pohdiskeli alueen kehitystasoa: ”Luulisi
tämän puolen rahvaan, siksi lähellä suurta liikettä ja vierasta maailmaa,
menettäneen kansanomaisuutensa ja muuttuneen maalaisen ja kaupunkilaisen
yteläksi välimuodoksi, mutta todenteolla asustuksella täällä on vielä
vanhempikin leima kuin muualla.” Imatralle tullessaan Inha koki kuitenkin
suuren pettymyksen: kosken ylitse rakennettu Imatrankosken
silta oli hänen mielestään pilannut koko ensivaikutelman. Masennus
kuitenkin häipyi, kun koskea katseli muualta kuin sillalta. Kuohut olivat
ankarampia ja kosken voima tuntui rosoisissa kallioissa.
Inha työskenteli sittemmin toimittajana Uusi Suometar -lehdessä. Lisäksi
hän valokuvasi työnsä ohella Suomen maisemia. Inhasta tulikin oman aikansa
suomalaisen valokuvauksen merkittävin maisema- ja miljöökuvaaja sekä
dokumentaristi.